Menu

2016. augusztus 12. Coach? Pszichológus? Barát?

… igen, vannak átfedések, hiszen mindhármukkal őszintén beszélünk, mégis különböző szerepekről van szó.
Mi a különbség a coach és a pszichológus között?

A coach leginkább egy személyi edzőhöz hasonlít. Személyre szabottan foglalkozik az érdeklődőkkel, mindig az adott embert és az ő helyzetét nézi, a személyes képességeit, meglévő erősségeit, fejlesztendő területeit azonosítja, tudatosságát, hatékonyságát fokozza. Segíti a továbblendülését az elakadásokból. Olyan támogató közeget teremt, ami kihozza az ügyfélből, ami benne van – egy célorientált önismereti utazáson keresztül.
A coaching nem terápia, hanem egy eredményorientált problémamegoldó módszer, ami használ eszközöket pl. a pozitív pszichológia területéről is. Viszont a coaching célja nem lelki betegségek, pszichológia, magatartási zavarok kezelése, hiszen lelkileg egészséges, csak bizonyos nehézségekkel küzdő, vagy egyszerűen önmagukat fejleszteni kívánó ügyfelekkel dolgozik.
Amíg a pszichológus általában egy múltbeli eseményt állít a központba, azt szeretné megérteni, feltárni, feldolgozni, addig a coaching mindig jelenközpontú. A jelen megoldandó feladataira, és a jövőbeli megvalósulásukhoz vezető megoldásra koncentrál. A múltat csak célirányosan vizsgálja -korábban az ügyfél által sikeresen használt eszközök hogyan használhatóak fel a jelenlegi eseménynél.
Mivel a coaching nem kutatja a probléma részletes okát, csak a cél eléréséhez szükséges szinten marad – épp’ ezért a következő alapvető különbség, hogy időben behatárolt folyamat. Az ülések száma témától függ, általában 5-6, maximum 10 ülés, amin találkozunk. A sikeres coaching folyamat végére a coachee beépíti a coachingon kapott új szemléleltmódokat, módszereket és ezeket a jövőben egyedül is használni tudja.

És miben más ez, mintha egy barátommal beszélném meg az adott dolgot?
A coaching ülés olyan professzionális beszélgetés, ami az etikai alapelvek tisztázásával kezdődik, a coachra és a coacheera vonatkozóan.
Mik ezek?
– Hit és bizalom abban, hogy az Ügyfél megfelelő tudatossággal képes az életét teljesebbé tenni, adottságai és belső motivációja megvan.
– Tisztelet: a coachee értékrendjének és egyéniségének elfogadása, konstruktív, az ügyfél hosszútávú érdekeit szolgáló visszajelzések adása
– Információ: legkésőbb az első találkozón letisztázni, hogy az ügyfél tisztában van a coachinggal mint munkafolyamattal
– Titoktartás: a bizalmi és őszinte együttműködés alapja
– Pontosság, felkészültség
– Üléseken kívüli találkozás: a közös munkafolyamat alatt kerülendő.
– Érdekkizárás
– A folyamat megszakításának joga
Nem adok tanácsot, nem szeretnélek meggyőzni, nem vagyok elfogult. Abból indulok ki, amit és ahogyan megosztasz velem, objektív és kívülálló személyként. A beszélgetések irányítottak, célunk az, hogy kiszakadj az általános látásmódodból, és minél több új szemszöget kapj ahhoz, hogy egyre tisztábban lásd a helyzeted, ezáltal a lehetőségeid a megvalósítandó célodhoz. Nem csak beszélgetni fogunk. Lesznek szituációk, lesznek megoldandó, megírandó és megvalósítandó feladataid. Ezért nem beszélgetés, hanem akcióorientált coaching, ami egy bizalmi légkörben hozzásegít, hogy szembesülj önmagaddal, tudatosodjanak a viselkedési mintáid, amelyeken változtatni szeretnél. :)

Hozzászólás írása